اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود
سرخط خبرها

پیاده روِ سواره‌رو

  • کد خبر: ۱۲۰۹۹
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
پیاده روِ سواره‌رو
داستان پیاده رویی که به محل اختصاصی موتورسواران باربر تبدیل شده است
سعیده ساجدی نیا - «امان از این موتورسوار‌ها و امان از هر چه آدم قانون گریز! انگار موتورسیکلت می‌خرند تا از روی هر چه که قانون و قاعده است رد شوند. روزی نیست که سر این موضوع درگیری و جدال نداشته باشیم، به ویژه از زمانی که ایستگاه قطارشهری راه اندازی و تردد عابران افزایش یافته، درگیری عابران و موتورسواران بیشتر شده است.» این گله را کاسب‌های حاشیه بولوار فداییان اسلام، بین فدائیان اسلام ۱۳ و ۱۵، خیابان رو به روی بیمارستان شهید کامیاب بیان می‌کنند که بار‌ها شاهد برخوردها، شکستگی دست و پای عابران، صدمه دیدن موتور سوار‌ها و فروریختن بار موتورسوار‌ها بر روی زمین بوده اند. این معبر از آنجا که نزدیک به بولوار کوشش (گاراژدارها) و یکی از میان بر‌های این بولوار است، به محل تردد موتورسوار‌هایی بدل شده است که کارشان جابه جایی بار کلی فروش‌های لوازم صنعتی، روغن و تجهیزات مربوط به خودرو در این بولوار است. در واقع موتورسواران مزاحم برای دور زدن ترافیک چهارراه نخریسی از این معبر عبور می‌کنند.

مسیر اختصاصی موتورسواران باربر!
«چندین بار پیش آمده است که مأموران پلیس راهور هم در محل حاضر بوده اند و علاوه بر جریمه، موتورسیکلت‌ها را نیز توقیف کرده اند، اما باز هم همان آش است و همان کاسه! انگار کسی حریف بعضی از این موتورسواران نمی‌شود، حتی با اعمال قانون!» این را یکی از کاسبان محل می‌گوید. او همچنین به معضلی که موتورسواران در پیاده رو ایجاد کرده اند اشاره می‌کند و می‌گوید: به این ترتیب پیاده رو به این عریضی برای ما و عابر پیاده بدون استفاده مانده و تبدیل به مسیری اختصاصی برای همه موتورسیکلت سواران، به ویژه پیک‌ها و باربر‌های موتوری شده است. تازه حالا شرایط بهتر شده است، چون پیش از این خودرو‌هایی که از کوچه فداییان اسلام ۱۳ قصد ورود به خیابان اصلی را داشتند، برای اینکه پشت چراغ گیر نکنند، از مسیر پیاده رو رفت و آمد می‌کردند و خطرات زیادی برای عابران پیاده رقم می‌زدند تا اینکه آمدند و تعدادی مانع با فاصله نصب کردند و مانع تردد خودرو‌ها شدند، اما رفت و آمد موتورسواران به قوت خود باقی است و به راحتی آب خوردن کیف قاپی و زورگیری می‌کنند و بعد هم پا به فرار می‌گذارند.

بیم بروز حادثه
یکی دیگر از کاسب‌ها نیز با بیان اینکه این تردد‌ها گاه از سوی موتورسواران زورگیر است تعریف می‌کند: همین چند روز پیش بود که مردی خودرو خود را مقابل داروخانه پارک کرد تا داروهایش را از داروخانه بگیرد، هنگام سوار شدن به خودرو یک موتورسوار موبایلش را قاپ زد و از کوچه کناری رفت. هرچه همسرش که در خودرو منتظر بود، داد و فریاد کرد و شوهرش پشت سرشان دوید، به جایی نرسیدند! بعضی وقت‌ها مسافران قطارشهری از ایستگاه که بیرون می‌آیند و با موتورسواران برخورد می‌کنند قربانی زورگیری می‌شوند.
هنگام خروج از این مغازه، مادر پیری در حال کلنجار رفتن برای قرار دادن کیسه کارتن‌های بازیافتی روی چرخ دستی کوچکش نظرمان را جلب می‌کند. جلوتر می‌رویم و با او خوش وبشی می‌کنیم. برای تأمین هزینه‌های ۲ نوه صغیرش ضایعات جمع‌ می‌کند. یکی از کاسب‌های محل می‌گوید: چندبار پیش آمده که این مادر با کلی مشقت کیسه اش را بسته و آماده رفتن بوده است، اما بر اثر برخورد یک موتورسوار چرخ دستی اش واژگون شده و دوباره مجبور به جمع آوری کارتن‌های تیکه پاره شده است. او ادامه می‌دهد: کودکان و سالمندان برای تردد در این پیاده رو هیچ امنیتی ندارند و هر لحظه بیم بروز یک حادثه را داریم.
در همین هنگام ۳، ۴ موتورسوار در حال تقلا برای رد شدن از میان ما هستند. از آن‌ها می‌پرسیم که چرا از خیابان عبور نمی‌کنند؟ یکی می‌گوید: «مگر اینجا را برای ما عریض نکرده اند!»، یکی دیگر از موتورسواران به طولانی بودن زمان چراغ راهنمایی و رانندگی چهارراه اشاره می‌کند و اینکه زمان زیادی برای معطلی ندارد! و بعضی‌ها نیز به عابران پیاده حق می‌دهند و می‌گویند: صرفا بر حسب عادت از این پیاده رو عبور می‌کنیم.

بهسازی پیاده‌رو‌های بولوار فدائیان اسلام در سال آینده
معاون اجرایی شهرداری منطقه ۷ با بیان اینکه ممنوعیت تردد وسایل نقلیه و موتورسواران در پیاده‌رو‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اعمال قانون درباره متخلفان هم برعهده پلیس راهور است می‌گوید: در این میان تنها کاری که شهرداری می‌تواند انجام دهد، ایجاد مانع و بستن مسیرهاست، به طوری‌که امکان تردد وجود نداشته باشد، اما این مسئله چالش دیگری به همراه دارد، از جمله اینکه معلولان و توان‌یابان و استفاده‌کنندگان از کالسکه کودک هم مسیرشان بسته می‌شود و به این ترتیب مشکل یک طرف ماجرا حل، اما یک مشکل جدید اضافه می‌شود.
امیرسیاوش حجازی با تأکید بر اینکه «رسانه‌ها باید در حوزه توسعه فرهنگ حقوق شهروندی بیشتر کار کنند»، ادامه می‌دهد: قفل بسیاری از گره‌های چالش‌آفرین شهری تنها با رعایت حقوق شهروندی باز می‌شود و نه تنها شهرداری بلکه حتی پلیس هم با اعمال قانون نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.
معاون اجرایی منطقه ۷ شهرداری مشهد درعین‌حال از بهسازی پیاده‌رو‌های فدائیان اسلام و ۱۷ شهریور طی سال آینده خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که وضعیت پیاده‌رو‌ها از هر نظر بررسی و اصلاحات لازم به طور اساسی صورت گیرد، اما درباره امکان ایجاد راست‌گرد باید گفت که این موضوع پیش از این هم بررسی شده است و از نظر کارشناسی اجرایی نیست، زیرا با ایستگاه قطارشهری تداخل پیدا می‌کند.

پیگیری اصلاح هندسی پیاده رو پس از بازدید
در ادامه معضلات مربوط به عبور و مرور غیرقانونی موتورسوار‌ها و حوادثی را که در پی آن رخ می‌دهد، در تماس با سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی مطرح می‌کنیم. سرهنگ حمیدرضا دهنوی، وعده بازدید از خیابان و پیاده رو مورد نظر را می‌دهد و می‌گوید: پس از بررسی‌های لازم چنانچه ضرورت داشته باشد، پیگیری‌ها برای اصلاح هندسی این پیاده رو انجام می‌شود. نتیجه این بازدید و اعلام نظر نهایی به زودی مشخص و اعلام خواهد شد.

مهم‌ترین دغدغه‌ها:
 تردد موتورسواران باربر در پیاده‌رو
 حضور موتورسواران زورگیر
 فراوانی حادثه برای عابران

وعده ها:
 بهسازی پیاده رو‌های بولوار فداییان اسلام
 بازدید پلیس راهور از پیاده‌رو و بررسی موضوع
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->